Monday, November 23, 2009

So I Thought ....

I posted this email three days ago ...Friday 20 Nov


aslkum all,

With the online marks processing I thought we have reached a new height in handling students marks. But you know in Uitm things are always not as they seem to be. I thought by uploading the marks, everything is done and completed....pheeeerghhh...I was wrong. and those like me don't be happy happy yet aahhh......

although we have uploaded the marks....

1. you STILL have to print the raw scores and LE15 and give it to Pejabat Akademik.
2. bring your marks (in softcopy----with pendrive etc) to the PAkademik for them to keep your marks. And they cannot download from the server!!!!---so why do we bother to download/upload from/to the server, I don't know! The same old stupidity is at play here.
3.and how did I find this out ?...by accidently went to return the answer scripts. Nobody cares to tell anybody anything anymore.

Thank you and have a good day.

The Responses

#1...
ya pun rasa amat pelik!!!
Apakah kita pensyarah ni pegawai sokongan kepada pegawai sokongan pula?
Tak nampak rasionalnya.


#2 ...
alamualaikum,

It is my intent that the AR/EO can download the marks directly from
the server, thus lecturers need do what has been communicated.
Hopefully soon, if npot next semester. I am experiencing some onternal
problem..

Wassalam.


#3 ...

Oh God for heavens sake.. pleaselah ....before we all go crazy!!!! ..

I really think we should have tested the system first on a small scale and iterate the process untill a certain level of dissatisfactory tolerance before anxiously implementing it uitmwide.

As a matter of fact the calculation is also a bit off from my excel sheets which I have used so many semesters. The system need further check for improvement I think.

I also would like to suggest all lecturers POUR out their 'grouses' as we implement the system. while we remember. These 'grouses' must be taken positively so that the system can be further improved. If the grouses are taken negatively and defensively then .. too bad...

I do support the initiative. Daripada kita dok beli dari vendor ini satu projek yang sangat baik. Tapi nampak macam tak sabar2 nak pakai sistem .. kita perlu uji dan uji dan uji ...sampai betul2 murni!!!

disillusioned

And the answer ....


Salam Prof/Tuan/Puan

Pertama-tamanya, saya meminta maaf jika email saya ni, menganggu Prof/Tuan/Puan.
Saya mengambil risiko menghantar email ini, kerana, pertamanya, saya yang buat sistem ini (design and code), dan keduanya, saya adalah bekas pelajar FKM (saya respect lecturer saya dan semua yang ada di fakulti, kalau tak, saya buat tak tau je).
Sekali lagi, saya minta maaf banyak banyak kalau email ini mengganggu Prof/Tuan/Puan

Memang betul admin tidak boleh download markah yang diupload ke server (buat masa ini).
Ini adalah kerana, Planning saya adalah, operational excel comes first, Statistic excel, second, and Excel admin, last sekali.
Mengikut design saya, excel admin last sekali adalah kerana, significant excel tersebut adalah kecil, kerana, fungsinya adalah hanya untuk melihat markah dan membuat pembetulan, tidak lebih dari itu.

Whereas, operational excel mempunya lebih dari itu, termasuk hidden data seperti audit untuk setiap markah yang dimasukkan, siapa yang download, login/password siapa yang guna, parameter kursus, etc dan juga yang paling ketara adalah validasi.

Katakan lah admin boleh download markah, then, apa yang admin patut buat dengan file excel itu? validasi?. Tak boleh juga, kerana definasi validasi dah berubah, iaitu, nak validate apa yang diupload. Tetapi, excel admin, tiada apa yang nak diupload, semua adalah download.
For sure, column validasi adalah tidak releven. Dengan itu, satu cara sahaja procedure yang boleh dibuat, iaitu, admin kena hantar file tersebut kepada lecturer. Tetapi, kenapa nak buat macam itu, since excel operational yang ada pada lecturer ada semua data tersebut, termasuk validasi.

Adalah lebih mudah jika lecturer yang hantar softcopy tersebut kepada admin (saya hanya stress out softcopy, but bagi saya, hardcopy tak perlu, tetapi, requirement tersebut bergantung pada requirement di fakulti/kampus), at least lecturer puas hati yang markah diupload telah divalidasi, dan admin boleh check yang markah telah diupload dengan hanya melihat pada column validasi. Daripada mengharap blindly admin download data tanpa validasi. (kalau ada perbezaan data pada excel dengan apa yang ada di server, admin tak tau.)

Sememangnya excel ini adalah sistem masuk markah excel version 1, banyak lagi penambahbaikkan yang perlu dibuat dan banyak lagi dalam planning saya feature yang saya nak tambah (jika diizinkan), Saya admit yang tu (masih banyak kekurangan).
Pandangan dari Prof/Tuan/Puan, amat amat saya harapkan, terima kasih saya ucapkan.

Mengenai pengiraan yang agak berbeza, Saya terpaksa berbuat sesuatu supaya formula saya boleh diguna-pakai untuk keseluruhan UiTM. Jadi, dari segi pengiraan mungkin agak berbeza, tetapi, kalau prof/tuan/puan menerima email yang saya hantar kepada AR/EO kampus/fakulti, mengenai penerangan formula, saya rasa, tidak akan timbul masalah perbezaan hasil dari kiraan. Yang saya perhatikan, ramai lecturer di fakulti FKM, tidak dapat email saya tersebut (termasuklah email-email yang lain, yang saya hantar dari masa ke semasa). Yang pastinya, kemungkinan adalah kekeliruan tentang weightage/percentage dan fullmark, dan cara mengunakannya. (Ada orang blame sebab takde manual, tetapi, simple instruction yang saya hantar pun, tak ramai orang baca - tetapi orang akan blame lagi, at least ada manual, so takde la orang blame, mmm, itu lah kenapa saya keluarkan simple instrction cara guna excel tersebut, cuma takut email tu tak sampai ke user yang sepatutnya je).

Akhir kata, ramai pakar pakar di FKM, dan saya betul betul memerlukan pertolongan prof/tuan/puan.

Sekian, terima kasih.

..my questions then ...why do you deploy the system before fully completed? Who's gonna responsible for any mistake during this half-baked-system implementation ?...if not us the lecturers! 

1 comment:

HambaMaya said...

yaaa... caras jer!!! hohohoho...

Followers